Українська мова (алгоритм роботи для актуалізації опорних знань учнів)

 

Алгоритм

 

1. Записати літери (великі і малі)  (починаючи з 1 класу)

Л   л   Л   л   Л  л

 

2. Утворити склади (починаючи з 1 класу)

Ла    ло   лу   ли   ле  лі

 

3. Записати слова. Варто додати хоча б одне словникове слово (3 – 4 клас, то можна й більше), крім того, слова діти можуть виписувати з орфографічного словника.

                     ´            ´

Ластівка, ложка, лупа, лис, лелека, літо.

 

Ліля, лотос, луна,  листочок, леопард, лійка.

 

 Слів може бути й більше. Діти можуть записувати слова на час, з певною класифікацією: власні і загальні назви; назви істот і неістот; ознаки; кольори; дії та ін.

 

   4. Змінити одне зі слів за родами (починаючи з 2 класу) та числами. Визначити закінчення (починаючи з 3 класу)

Лис, лисиця, лисеня.

Лиси, лисиці, лисенята.

 

5. Увести одне зі слів у  речення (змінити речення за інтонаційним забарвленням (окличні та неокличні) та метою (розповідні, питальні, спонукальні). Починаючи з добукварного періоду,  1 клас записує схеми речень, а згодом – слова. Підкреслити головні і другорядні члени речення ( 3 – 4 клас)

 

________   ________  ________.

 

Ліля їсть лимон.

 

6. Виконати звуко-буквений аналіз слова

 

7. Дібрати спільнокореневі слова (3 клас)

 

8. Змінити слово за відмінками (провідміняти) 4 клас

 

9. Знайти орфограми у словах, дібрати інші слова на ці орфограми

(3 – 4 клас)

 

10. Письмо  для себе на задану чи вільну тему (1клас малюнкове письмо), використовуючи піктограми, кольорові олівці. Бажано щодня, хоча б по 5 хв.

 

11. Сенкан

_____ .                                                      Лук’ян.

_____  ____   .                                          Лук’ян ліпить.

_____  ____   _____.                               Лук’ян ліпить лиса.

_____  _____  _____  _____.                  Лук’ян старанно ліпить лиса.

_____  _____  _____  _____  _____.                                                              

Малий  Лук’ян старанно ліпить лиса.

 

12. Встановлення зв’язку слів у реченні (3 – 4 клас)

Леонід ловив лящів.

 

– Про  кого йде мова у реченні? ( У реченні йде мова про Леоніда.)

Отже,  хто? – Леонід. Головний член речення – підмет. Підкреслюємо це слово однією лінією.

   Леонід – іменник, власна назва, назва істоти, однина, чоловічий рід.

   Орфограми: велика літера, ненаголошений е, дзвінкий звук в кінці слова, який ніколи не оглушується.

 

– Леонід що робив? (Леонід ловив.)

Ловив – головний член речення - присудок. Він називає дію, яку виконує підмет. Підкреслюємо його двома лініями.

  Ловив – дієслово, минулий час, недоконаний вид, однина, чоловічий рід.

  Підмет і присудок завжди узгоджуються між собою у тому ж числі та роді.

 

– Леонід ловив кого? (Леонід ловив лящів.)

– Лящів – другорядний член речення, а саме додаток. Його підкреслюємо пунктирною лінією.

    Лящів – іменник, назва істоти, загальна назва, вжитий у множині, родового відмінка.

    Орфограми: літера ,,я на письмі позначає м’якість попереднього приголосного та голосний звук [а], літера ,,ща позначає на письмі два глухих  приголосних звуки: [ш] і [ч].

 

13. Мовні ігри:

записати якомога більше слів на цю літеру;

письмо на час;

cкласти словосполучення;

скласти речення;

скласти словосполучення, речення, у яких усі слова починаються з цієї літери; та інші.

 

15. Робота зі словниками (орфографічний, тлумачний, синонімів, антонімів, іншомовних слів та ін.)

 

16. Шифрування тексту (піктограми), починаючи з 2 класу.


17. Письмо у парі (діалог, твір)

   По-черзі діти записують свої репліки чи речення на одному аркуші паперу.

 

18. Інтелект-карти (барвисті). Можна  з використанням комп’ютера, планшета, мобільного телефону.





Коментарі